Winkelwagen

Maatfietsen



Maatfietsen?
Ja; 100% op jouw maat! Op de millimeter nauwkeurig, dus. (En da's heel wat anders dan wat de grote fietsfabrieken roepen met hun "s-m-l-maten").
We werken namelijk nauw samen met Vittorio, de beste framebouwer van Nederland. Sterker nog, we mogen ons "hun steunpunt" in het zuiden noemen.
Waarom maatfietsen?
Wíj zijn het niet vergeten: de basis van een goede, passende fiets ligt bij een passend frame. Hoe nauwkeuriger de geometrie van een frame past bij jouw persoonlijke maten - jouw eigen geometrie -, hoe beter.
En nauwkeuriger dan volledig op maat gebouwd, bestaat niet.
En als we nou alleen rekening zouden houden met jouw persoonlijke maten - jouw eigen geometrie -, dan zouden we nog geen knip voor onze neus waard zijn. Ook jouw eigen (lichamelijke) capaciteiten tellen we zwaar mee; iemand met een gevoelig stuitje zal anders op een fiets (moeten) zitten dan iemand met een "reet van staal" en een "slangemens" zal anders op een fiets zitten dan een "stijve hark", ondanks mogelijk gelijke lichaamsmaten.
Tot slot tellen ook je wensen zwaar mee: wil je de "Tour de France" winnen, dan zal die wens je noodzakelijk in een bepaalde houding duwen en daarmee ook naar een bepaald frame met een bepaalde geometrie.
Daarom dus maatfietsen!

Waarom Vittorio?
Het korte antwoord: omdat Vittorio héél veel ervaring heeft.
Het lange antwoord:
Wij kwamen Vittorio de eerste keer tegen op de fiets- en wandelbeurs in Retie, Belgïe, inmiddels een jaar of drie terug. 
Wij stonden daar toen ook met een stand, en toen ik op een rustig moment even op het terrein kon gaan  rondkijken, vielen me een aantal prachtige fietsen op die qua bouw en uitstraling dusdanig afweken van het gangbare dat ik direct enthousiast werd. De naam op deze fietsen: Vittorio. 
Even later stond ik dan ook te praten met Ton Berkhout, de "baas" van Vittorio, en nadat we even aan elkaar geroken hadden en visitekaartjes gewisseld, nam ik afscheid van hem met de belofte "ik bel je binnenkort op".
Dat "binnenkort" bleek neer te komen op drie jaar (time flies, having fun) en toen ik Ton een paar maanden geleden belde, verwachtte ik niet dat hij zich mijn knappe (?)  snuit of ons gesprek nog zou kunnen herinneren.
Toch was dat - halleluja - wel het geval en (nadat ongetwijfeld Ton de nodige informatie over Bike on Tour en mijn nederige persoontje had verzameld) ik mocht langs komen om te kijken of  "t klikte" en zoja, om de mogelijkheden tot samenwerking verder te bespreken.
Het bleek te "klikken" en als we de boel goed zouden kunnen stroomlijnen zouden we inderdaad samen kunnen gaan werken.
Stroomlijnen betekende A. zorgen dat de speciale Vittorio-pasfiets (ook) bij mij zou komen te staan en B. zorgen  dat de meetmethode en de verwerking van de meetwaarden op dezelfde wijze zou gebeuren als bij Vittorio (Heerhugowaard), zodat Vittorio's framebouwer ermee aan de slag zou kunnen.
Aan deze twee voorwaarden is ondertussen voldaan en wij kunnen dus fietsen 100% op maat aanbieden, met hulde aan Vittorio!

En  "Kwanta Kosta?" (Wat kost dat nou, zo'n maatfiets?)
Zeg maar zo'n 500 euro duurder dan een gelijkwaardig afgemonteerde andere fiets uit ons assortiment, maar altijd nog enkele honderden euro's goedkoper dan de best gemarketete alu s-m-l-fiets (heb je enig idee van de naam?), tot enkele duizenden euro's goedkoper dan de van "verrijkt -anium uit de voormalige USSR" gebouwde s-m-l-fietsen. In de praktijk komt het er dus op neer dat je vanaf pakweg € 2200 een fiets volledig op maat hebt, die je - bij ons - ook nog eens zelf mee op kunt bouwen. 
  
Op de foto hieronder: Ton (Vittorio) rechts en Martin (Bike on Tour) links. In het midden "Het Beest", de Vittorio Globetrotter